Zapowiedz GP Belgii - IRG Formula 2019

Po zasłużonej wakacyjnej przerwie, kierowcy najszybszej wyścigowej serii świata zawitają do  belgijskiego Spa (i nie chodzi tutaj o kurort wypoczynkowy).

Tor Spa Francorchamps zdążył zapisać się już złotymi zgłoskami w historii światowego motorsportu - to tutaj już w 1924 roku rozegrano zawody w długodystansowych wytrzymałościowych wyścigach, zaraz po słynnym Le Mans (był to drugi w historii tor). Rok później, w 1925 odbyły się tu pierwsze międzynarodowe zawody bolidów jednomiejscowych. W imprezie tej wzięło udział aż 7 aut a zwycięzcą został kierowca Alfy Romeo, Antonio Ascari - ojciec późniejszego dwukrotnego mistrza świata Alberto Ascariego.

Zlokalizowana w malowniczej belgijskiej części Ardenów ponad 7 kilometrowa pętla toru Spa, to prawdziwa Mekka dla miłośników sportów motorowych. To właśnie tutaj odbywają się wyścigi takich serii jak: F1, F2, F3, Porsche Supercup, WTCC, World Series by Renault czy 24-godzinny wyścig Blancpain Endurance. Zarówno kierowcy jak i kibice bardzo lubią przyjeżdżać na Spa - w historii Formuły 1 mieliśmy tu wiele dramatycznych startów i kolizji - zwłaszcza podczas wyścigów okraszonych deszczem, a na tym obiekcie niejednokrotnie podczas gdy w jednej części świeci słońce, w drugiej może padać deszcz. Obecna nitka toru wije się w zielonej dolinie pomiędzy porośniętymi lasem wzgórzami, co buduje charakterystyczną atmosferę tego miejsca. Najbardziej rozpoznawalnym miejscem na Spa jest sławna kombinacja zakrętów Eau Rouge i Raidillon, która istnieje z małymi korektami jeszcze z czasów przed II WŚ. Kawał historii prawda? Te wyróżniające się gwałtowną zmianą wysokości zakręty były świadkiem wielu widowiskowych wypadków, ale pamiętamy też odważne manewry wyprzedzania właśnie w tych zakrętach, między innymi Mark Webber pokazał tam swój kunszt w 2011 roku.

Licząca dokładnie 7 kilometrów i 4 metry pętla toru składa się z 19/20 zakrętów: pierwszy sektor to typowy zabójca jednostek napędowych; w drugim przyda się docisk w ultra-szybkim łuku Puhon oraz sekcji Campus; w trzecim natomiast odpowiedni balans hamulców może uratować skórę niejednego kierowcy na szykanie Bus Stop. Ponad 75% okrążenia kierowcy pokonują na pełnym gazie. Opony zużywają się tutaj w miarę płynnie (w zależności od pogody), a hamulce nie są narażone na przegrzanie. Aktywacja stref DRS następuje na prostej start-meta oraz za zakrętem Raidillon i kończy się na Les Combes. Kluczową rolę odgrywają strategie powiązane z ustawieniami. Niskie skrzydła dają lepsze czasy w szybkim pierwszym i trzecim sektorze, ale ciut wyższe pozwalają utrzymać lepsze tempo przy dłuższych przejazdach w bardziej krętej środkowej części toru. Dodatkowo strategia 1 pit-stopu może dać wymierne korzyści tym, którzy potrafią łagodnie obchodzić się z oponami. To wszystko sprawia, że wyścigi na Spa są zawsze pewną niewiadomą, tym bardziej, że smaczkiem rywalizacji jest jak zawsze nieprzewidywalna pogoda, która często ustala wyniki rywalizacji.

 

Tak przepięknie położony w belgijskim regionie Haute Fagnes tor będzie areną XIII rundy naszej simracingowej serii IRG Formula 2019. Kierowcy są dobrze wypoczęci po przerwie, a może nawet i złaknieni już jazdy ze znajomymi, coraz częściej zaglądają na ligowe serwery, co zwiastuje nam spore emocje. Przypominamy że warunki meteo na tym torze zmieniają się jak w kalejdoskopie i nawet gdy na starcie świeci słońce, za chwilę może spać nam deszcz (polecamy uwzględnić to w budowaniu ustawień wyścigowych).  Z doświadczenia pamiętajmy, że mokre Spa potrafi zebrać "krwawe żniwo".

 

Emocji nie brakowało również podczas ostatniej rundy na węgierskim torze Hungaroring, gdzie pogoda dopisała a zawodnicy, stworzyli ciekawe widowisko, którego powtórkę można zobaczyć pod tym linkiem: https://youtu.be/LiFVN1P5j_I?t=1402

Klasą samą dla siebie okazał się Daniel Stepkowski, który zgarniając dwie wygrane z rzędu (w Niemcy, Węgry) praktycznie dogonił w klasyfikacji generalnej liderującego Sebastiana Kosmalę, jednocześnie spychając na trzecie miejsce Adriana Kota. Zespołowo na dwóch pierwszych miejscach bez zmian znajdują się: PRT F1 i Infinity Racing Team, natomiast ciekawie wygląda rywalizacja o najniższy stopień podium pomiędzy zespołami:  F1 Phenomena, Sweet Force i Friendly F1 Team. Pełna klasyfikacja generalna IRG Formula 2019: https://irg-world.pl/standings/28

Spa to pierwszy wyścig otwierający druga część sezonu, do którego końca zostało jeszcze 8 rund. Wielu zawodników w poprzednich latach odwracało swój los w klasyfikacji generalnej zaczynając właśnie od Spa. Do wspólnej jazdy zachęcamy również nowych uczestników, którzy po zdaniu licencji i wyrobieniu limitu mogą zadebiutować w rozgrywkach naszej skromnej simracingowej społeczności. W tym miejscu przypominamy, że limit uprawniający do startu w wyścigu niezmiennie wynosi 50 okr. (warunkowo do startu z alei serwisowej wystarczy 30 okr. przejechanych na naszych serwerach). Aktualną listę najszybszych okrążeni można znaleźć tutaj: https://irg-world.pl/hots/28 

Zapowiada nam się kolejny ciekawy wyścig - zawodników zachęcamy do wzmożonych treningów na naszych serwerach. Jak zawsze wszystkim uczestnikom zawodów życzymy udanych startów i dojechania cało do mety. Niech silniki zaryczą a opony starczą na jak najdłużej!

 

Kibiców jak zwykle zapraszamy w najbliższą niedzielę o godz. 21:00 na relację na żywo, na kanale MotogamesTv.

 

Partnerami medialnymi imprezy są : MotoHighPL,SpeedZonePL,MotogamesTv.

 

GP w liczbach:

Tor: Spa-Francorchamps
Długość pętli: 7004 m
Dystans wyścigu: FL + 44 okrążeń [IRG-world: FL + 38]
Liczba zakrętów: 19 (10 w lewo, 9 w prawo
Liczba dohamowań: 8 (2 mocne)
Dystans z PP do T1: 265 m
Długość alei serwisowej: 387 m
Przejazd prze pit-lane: ok. 15 s
Siła docisku: średnia / niska
Przyczepność: wzdłużna
Współczynnik efektywności aero: wysoki
Zużycie opon: niskie
Zużycie hamulców: niskie
Zużycie silnika: wysokie
Zużycie skrzyni biegów: niskie
Zmiany biegów: śr. 45/okr.
Przewidywana liczba pit-stopów:  1 / 2 

Plan weekendu / Race Weekend:
Sunday - UTC+1 time of the schedule (21:00 in Warsaw)

20:00 Practice session
21:00 Qualify 1 (15 minutes)
21:15 Qualify 2 (10 minutes)
21:30 Warmup (5 minutes)
21:35 Official race (56 Laps) + FL
23:00 Weekend finish
Pre race limit: 50 laps on server

Server name:

IRG_Formula#1 (open 24/7)
IRG_Formula#2 (open 24/7)

Kategoria: